Serviceavbrott i Mitt Abitti måndag 16.6. kl. 8

Ett serviceavbrott äger rum i tjänsten Mitt Abitti måndagen den 16.6.2025 med start kl. 8.00. Avbrottet beräknas vara i ungefär 30 minuter. Vi beklagar de olägenheter som avbrottet medför.

Störningen förbi: Nätverksproblem i tjänsten Mitt Abitti

Tjänsten Mitt Abitti, som används för att hantera övningsprov, har för tillfället ett nätverksfel som förhindrar användningen av tjänsten. Felet gör att användaren inte kan ladda sina prov eller provprestationer. Vi arbetar för att åtgärda problemet så snart som möjligt. Uppdatering: Störningen åtgärdades klockan 11.17. Vi beklagar det besvär som störningen orsakat.

Problem med MarvinSketch-licensen i Abitti-prov

Licensen för MarvinSketch-programmet, som används för att rita kemiska strukturformler, har upphört att gälla i de Abitti-prov som laddats ner från tjänsten Mitt Abitti före 22.5.2025 kl. 12.05. I dessa prov fungerar programmet inte. Prov som har laddats ner från Mitt Abitti efter 22.5.2025 kl. 12.05 fungerar normalt, och MarvinSketch öppnas utan problem. Om provet …
Lue lisää…

Uppdateringen Abitti 2 har publicerats – Bifogade filer öppnas nu med tillhörande program

Den nyaste versionen av Abitti 2 har publicerats i dag. Versionen innehåller en betydande ny funktion: filer som bifogats till proven öppnas nu automatiskt med de program som är avsedda för respektive filformat.  Denna förbättring underlättar särskilt de prov där man använder material eller filer i olika format. Examinanderna kan till exempel öppna kalkylblad utan …
Lue lisää…

Uppdatering av bedömningsvyn i Mitt Abitti-tjänsten

Bedömningsvyn för provprestationer i Mitt Abitti-tjänsten uppdateras genom att den gamla bedömningsvyn tas bort. Samtidigt blir den nuvarande betamärkta vyn, som till sin struktur och funktionalitet motsvarar studentexamensbedömningen, den enda tillgängliga bedömningsvyn.  I samband med uppdateringen förbereds testning av en ny bedömningsvy för  uppgiftstypen med ljudinspelningssvar. Denna uppgiftstyp kommer att användas i framtiden i förberedelserna …
Lue lisää…

Naksu 2-uppdatering misslyckas i Windows 11 – lösningen är enkel

Naksu 2 är ett hjälpprogram som används för att installera och uppdatera Abitti 2-servern. Den senaste versionen av Naksu 2 orsakar ett fel i datorer med Windows 11. Felet uppstår vid uppdatering av programmet och visas med följande felmeddelande: Error: This appears to be a WSL installation. This package does not work in WSL. You’re …
Lue lisää…