Uppdaterad 25.11.2025

Abittis dataskyddsbeskrivning (övningsprov)

Abitti är ett digitalt provsystem som Studentexamensnämnden (SEN) publicerade år 2015 och som har använts i studentexamen sedan 2016. SEN har ansett det nödvändigt att examinander och gymnasier som ordnar provtillfällen kan öva användningen av Abitti-provsystemet i förväg. Därför har provsystemet publicerats på webbplatsen Abitti.fi för fri nedladdning tillsammans med anvisningar.

För att utarbeta och administrera övningsprov samt bedöma de provprestationer som uppstår i dem upprätthåller SEN en separat tjänst, Mitt Abitti. Tjänsten är fritt tillgänglig och man kan registrera sig med en e-postadress.

Denna dataskyddsbeskrivning beskriver behandlingen av personuppgifter i Abitti-provsystemets övningsprov. Beskrivningen omfattar inte behandlingen av personuppgifter i studentprov.

Definitioner

  • Provets utarbetare: en person som skapar och bedömer övningsprov i Mitt Abitti-tjänsten.
  • Provarrangör: en aktör som ansvarar för det tekniska genomförandet och övervakningen av övningsprovet.
  • Examinand: en person som deltar i ett övningsprov.

1. Personuppgiftsansvarig

Studentexamensnämnden (SEN)
E-postadress: lautakunta@ylioppilastutkinto.fi
Telefon: (0295) 338 200 (växel)
Postadress: PB 50, 00581 Helsingfors

2. Ändamål och rättslig grund för behandlingen

Behandlingen omfattar personuppgifter som uppstår och behandlas i Abitti-provsystemet under provtillfället samt i Mitt Abitti-tjänsten i samband med ordnandet av övningsprov.

Personuppgifter behandlas för följande ändamål:

  1. Att identifiera provets utarbetare och säkerställa att de endast ser material som är avsett för dem.
  2. Att möjliggöra bedömning av examinandernas provprestationer och att provets utarbetare kan ge respons.
  3. Att möjliggöra provarrangörens övervakning av examinanderna.
  4. Att främja utvecklingen och testningen av Abitti-provsystemet och Mitt Abitti-tjänsten.

Behandlingen av personuppgifter grundar sig på den registrerades samtycke eller avtal (GDPR artikel 6.1 a och b).

Personuppgifterna härstammar från provets utarbetare och examinander, och de registrerade ansvarar för riktigheten i de uppgifter de lämnar.

3. Registrerade och behandlade personuppgifter

Registrerade: provets utarbetare och examinander.

Behandlade personuppgifter:

  • namn
  • personbeteckning (under provtillfället)
  • e-postadress
  • provprestationer
  • bedömningsanteckningar

Behandlingens start och förlopp

  • Behandlingen av provets utarbetares personuppgifter börjar när hen registrerar sig i Mitt Abitti-tjänsten med en e-postadress.
  • Behandlingen av examinandens personuppgifter börjar när hen loggar in i Abitti-provsystemet och uppger sitt förnamn, efternamn, personbeteckning och vid behov sin e-postadress. Under provtillfället har SEN inte tillgång till de personuppgifter som behandlas i provsituationen.
  • Efter provtillfället överförs examinandens förnamn, efternamn, provprestation och e-postadress till Mitt Abitti-tjänsten.

De uppgifter som provets utarbetare och examinanden lämnar är de registrerades egna uppgifter. I övningsprov kan uppgifter lämnas anonymiserade eller pseudonymiserade. SEN rekommenderar att examinandens personbeteckning i ersätts med en påhittad, för provtillfället unik beteckning, eftersom personbeteckning inte behövs för övningsprovets ändamål efter provtillfället.

Uppgifter i Mitt Abitti-tjänsten kan av SEN sammanställas för teknisk utveckling av Abitti-provsystemet och Mitt Abitti-tjänsten samt för utveckling av prov.

Personuppgifter används inte för profilering och omfattas inte av automatiserat beslutsfattande.

Teknisk övervakning i examinandapplikationen
Om examinanden använder en av SEN publicerad examinandapplikation för att logga in i provet, övervakas examinandens dator tekniskt för att upptäcka fusk. I samband med den tekniska övervakningen samlar och lagrar SEN uppgifter om examinandens aktivitet samt om den använda datorns tekniska egenskaper, inställningar och användning under provprestationen. Dessa uppgifter är sekretessbelagda med stöd av 11 § 1 punkten och 24 § 7 punkten i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999). Uppgifterna överförs till SEN i samband med överföringen av provprestationer till Mitt Abitti-tjänsten. Uppgifter som uppstår vid den tekniska övervakningen kan lämnas ut till provets utarbetare. SEN informerar examinanderna när den tekniska övervakningen börjar och slutar.

4. Mottagare av uppgifter och utlämnanden

Under provtillfället behandlar de övervakare som provarrangören utsett i övervakarvyn i provsystemet de inloggningsuppgifter som examinanderna matat in.

Efter provtillfället behandlar provets utarbetare examinandernas personuppgifter (med undantag av personbeteckning) för bedömning. Provets utarbetare ser endast de prov som hen själv har utarbetat samt de examinanders personuppgifter och provprestationer som deltagit i dessa prov. Efter bedömningen kan provets utarbetare ge prestationerna ett vitsord och skicka en länk till den bedömda prestationen till den e-postadress som examinanden uppgett.

Provets utarbetare kan ladda ner och spara övningsprovens prestationer och tillhörande uppgifter i sina egna system, till exempel för bedömning och för att ge respons. När uppgifter har sparats utanför Mitt Abitti-tjänsten ansvarar provets utarbetare själv för behandlingen av dessa uppgifter i enlighet med dataskyddslagstiftningen.

Anonymiserade uppgifter kan lämnas ut till tredje part. Uppgifter som lagrats i Abitti kan lämnas ut för undervisningsrelaterade ändamål eller akademisk forskning med SEN:s tillstånd.

5. Lagringstid

Personuppgifter lagras i Mitt Abitti-tjänsten i ett år efter att övningsprovet avslutats, så att provets utarbetare kan bedöma och granska prestationerna. När lagringstiden löpt ut kan uppgifterna raderas.

6. Den registrerades rättigheter

Den registrerade har rätt att av den personuppgiftsansvarige få bekräftelse på om personuppgifter som gäller hen behandlas eller inte, och om de behandlas, rätt att få tillgång till uppgifterna. Begäran ska riktas skriftligen till den personuppgiftsansvarige (se punkt 1). I begäran om insyn ska den registrerade ge de uppgifter som behövs för att hitta informationen. Om det har gått mindre än ett år sedan den registrerade senast utövade sin rätt till insyn, kan SEN ta ut en avgift som grundar sig på de administrativa kostnaderna för att tillhandahålla uppgifterna (GDPR artikel 12.5).

Den registrerade har rätt att begära att material som gäller hen raderas ur Mitt Abitti-tjänsten.

  • För provets utarbetare gäller raderingsbegäran alla prov som hen har skapat, de tillhörande examinandernas uppgifter och prestationer samt utarbetarens bedömningsanteckningar och vitsord.
  • För examinanden gäller raderingsbegäran alla personuppgifter och provprestationer med bedömningsanteckningar som hen lämnat i alla övningsprov.

7. Eventuella överföringar till tredjeländer

Personuppgifter överförs inte utanför EU- eller EES-området.

8. Principer för skydd av personuppgifter

Uppgifter i Mitt Abitti-tjänsten skyddas med användarnamn och lösenord. Ett prov som laddas ner från Mitt Abitti-tjänsten till provlokalens server är krypterat med en stark krypteringsalgoritm, vars nyckel provets utarbetare ställer in och meddelar provarrangören. Under provet skyddas uppgifterna på provlokalens server med lösenord. Efter provet skyddas de uppgifter som överförs från provlokalens server till Mitt Abitti-tjänsten (examinandernas personuppgifter och provprestationer) med en stark asymmetrisk krypteringsalgoritm.

Efter provtillfället lagras personuppgifterna på en server som innehas av SEN eller dess underleverantör.

Provets utarbetares inloggning i Mitt Abitti-tjänsten och aktivitet i tjänsten loggas i syfte att utveckla systemet. Examinandens inloggning till provsalens server och aktivitet under provet loggas i syfte att utveckla systemet.

9. Rätt att klaga och dataskyddsombudets kontaktuppgifter

Den registrerade har rätt att lämna in ett klagomål om en misstänkt överträdelse av behandlingen av personuppgifter till Dataombudsmannens byrå.

Dataskyddsombud: tietosuoja@oph.fi, (0295) 331 000 (växel)