Abitti 2: Ge respons
Utvecklingsteamet för Abitti 2 är intresserat av att få in synpunkter på det nya systemet. Vi är särskilt intresserade av situationer där ett prov inte kan genomföras av någon anledning.
Vid behov får du alltid hjälp med användningen av Abitti 2 från Abitti-stödet. Kontaktuppgifterna finns längst ned på sidan.
Beskriv problemet så noggrant som möjligt
Uppgiften för Abitti-stödet och Abitti 2-utvecklingsteamet är att lösa problem relaterade till användningen av Abitti 2 och att vidareutveckla systemet så att problemen inte upprepas. Ju mer detaljerat du kan beskriva felet, desto snabbare kan vi åtgärda det.
- Situation: Uppstod problemet till exempel när du redigerade ett prov eller under själva provet?
- Belastning: Hur många deltog i provet och hur många prov fanns det på servern?
- Programversion: Versionsnumret för Naksu 2 finns i programmets titel. Serverns versionsnummer syns på Naksu 2:s administrationssida eller i det övre vänstra hörnet i övervakarens vy.
- Examinsandapplikationens versionsnummer visas på sidan ”Välkommen till provet”.
- Händelser: Vad hände? Vad gjorde övervakaren eller examinanderna? Vad borde ha hänt?
- Upprepning: Uppstår problemet konsekvent om vissa åtgärder upprepas?
- Försök till åtgärd: Försökte ni själva rätta till felet på något sätt?
- Loggar, felmeddelanden, foton, videor: Vilket material har du från händelsen?
- Om du fick ett felmeddelande, ta en bild av det och skicka den till oss.
- Om programmet Naksu 2 är tillgängligt, skicka loggfilerna till Abitti-stödet genom att klicka på knappen. Spara det filnamn som programmet ger (t.ex.
2025-11-20_19-32-23.zip) och inkludera det i felbeskrivningen. - Om du har foton eller videor av problemet är de oftast värdefulla. Om de inte ryms i ett e-postmeddelande kan du dela dem med Abitti-stödet via din molntjänst. Vi kan också skapa en mapp där du kan ladda upp materialet.
Förbered dig på följdfrågor
Abitti-stödet behöver ofta ställa kompletterande frågor. Bifoga därför kontaktuppgifter till en person som kan ge mer information i din felrapport. Fortsatt kontakt kan gälla detaljer kring problemet eller innebära en förfrågan om att testa en lösning. Ge helst både en e-postadress och ett telefonnummer, så att vi kan hjälpa dig skriftligen eller muntligen vid behov.